Rangeerlocomotieven
Hier en overzicht van Rangeerlocomotieven of zoals ze in Zwitserland zeggen Tractor.
Onderverdeeld in Normaalspoor, Smalspoor en Spoorwegmaatschappij.
Dit overzicht bevat minimaal 209 foto's!
Normaalspoor Tab 1.
Tab 1.1 BLS. Bern–Lötschberg–Simplon
Tab 1.2 OeBB. Oensingen-Balsthal-Bahn
Tab 1.3 SBB. Schweizerische Bundesbahnen
Tab 1.4 SBB Cargo. Schweizerische Bundesbahnen Cargo
Tab 1.5 Sersa
Smalspoor Tab 2.
Tab 2.1. MGB Matterhorn Gotthard Bahn
Tab 2.2. MOB Montreux-Berner Oberland-Bahn
Tab 2.3. RhB Rhätische Bahn
Tab 2.4. Zb Zentralbahn
Normaalspoor Tab 1
Dit is Tab 1. Normaalspoor.
Via de overige Tabs krijg je een Overzicht van Rangeerlocomotieven van:
Tab 1.1 BLS. Bern–Lötschberg–Simplon
Tab 1.2 OeBB. Oensingen-Balsthal-Bahn
Tab 1.3 SBB. Schweizerische Bundesbahnen
Tab 1.4 SBB Cargo. Schweizerische Bundesbahnen Cargo
Tab 1.5 Sersa
Meer weten over de Type aanduiding bij Zwitserse locomotieven? Klik!
Voor Locomotieven:
A met een maximumsnelheid van 80 - 110 km./h
B met een maximumsnelheid van 70 - 80 km./h
C met een maximumsnelheid van 60 - 65 km./h
D met een maximumsnelheid van 40 - 55 km./h
E Rangeerlocomotieven
G Smalspoorlocomotieven
H Smalspoorlocomotieven met Tandradaandrijving
HG Smalspoorlocomotieven met zowel Adhesie- als Tandradaandrijving
R met een snelheid boven de 110 km./h
T voor Tractor / Rangeerlocomotief
De tweede letter kan een kleine letter zijn, zoals de
Ta - Tractors, gevoed via een accu.
Te - Tractors, elektrisch, met stroom via pantograaf.
Tea - Tractors, elektrisch, met pantograaf en accu.
Tm - Tractors met diesel of benzinemotor.
Tem - Tractors, elektrisch, met pantograaf of dieselmotor met generator.
Hierachter komt dan een cijfercombinatie, deze staat voor het aantal aangedreven assen en het totaal aantal assen.
Voorbeeld Te 3/3, is een rangeertractor elektrische met met 3 aangedreven assen en totaal 3 assen .
BLS Tab 1.1
Bern-Löschberg-Simplon

De BLS, een van mijn favorieten spoorwegmaatschappijen van Zwitserland!
Meer weten over de BLS ? Klik !
BLS AG (BLS) is een groep van Zwitserse spoorwegmaatschappijen die personentreinen exploiteert. BLS Cargo AG exploiteert goederentreinen. BLS Netz AG exploiteert netwerk van 248 kilometer normaalspoor. Daarnaast verzorgt de BLS het personenvervoer op het Meer van Brienz en het Meer van Thun.
Am 843 Tab 1.1.1
BLS
Am 843

Ik bezit foto's van de locomotief nummers.
Meer weten over de Am 843 ? Klik !
Ee 3/3 Tab 1.1.2
Ea 3/3 Tab 1.1.3
BLS
Ea 3/3

Alleen van het nummer Een 3/3, 402 bezit ik een foto.
Meer weten over de Ea 3/3 ? Klik !
Die von der Schweizerischen Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) 1985 und 1991 gebauten Ee 3/3 und Eea 3/3, aktuelle Bezeichnung Ee 936, Eea 935 oder Eea 936, sind dreiachsige elektrische Rangierlokomotiven die auch im Streckendienst verwendet werden können. Sie unterscheiden sich von den weit über hundert für Schweizerische Bundesbahnen (SBB) und einige andere Abnehmer gebauten Ee 3/3, Ee 3/3II und Ee 3/3IV durch einen Einzelachsantrieb anstelle eines Stangenantriebs und die modernere kantige Bauform. Die Grundkonzeption der Rangierlok mit Mittelführerstand und Vorbauten wurde jedoch übernommen.*
* Volgens Wikipedia
Te 2/2 Tab 1.1.4
Tea 245 Tab 1.1.5
Tm Tab 1.1.6
Tm 234 Tab 1.1.7
Tm 235 Tab 1.1.8
Tm 245 Tab 1.1.9
OeBB Tab 1.2
Oensingen-Balsthal-Bahn

Meer weten over de OeBB ? Klik !
*Volgens Wikipedia
OeBB Tab 1.2.1
Oensingen is een vaste stop als we met de auto naar Zwitserland gaan voor Fototrips!
Ik ken deze plaats vanuit mijn werkzame leven. Tijdens een van onze Fototrips(2012) was er geen treinverkeer van de OeBB wegens onderhoud en dat leverde deze foto's op.
SBB Tab 1.3
SBB

Meer weten over de SBB? Klik !
Op het 3000 kilometer lange spoorwegnet zijn dagelijks 9000 personentreinen onderweg. 28 000 medewerkers zorgen de klok rond voor een veilige en stipte spoorwegdienst. Dankzij de tact-dienstregeling zijn de grote centra elk half uur met elkaar verbonden.
Een hoogtepunt bij elke Zwitserse reis is een rit met deze betrouwbare en comfortabele treinen. Laat u van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid rijden of ontdek één van de vele panoramaroutes. Leun achterover en geniet het uitzicht op het voorbijtrekkende landschap.*
*Volgens My Switserland
Aem 940 Tab 1.3.1
SBB
Aem 940

Tijdens onze Vakantie in 2024 kwam deze SBB Aem 940 voor mijn lens! Nieuw voor mij!
Meer weten over Aem 940 ? Klik !
Die Alstom Prima H4, auch als Prima H4 oder H4 bezeichnet, sind von Alstom am Standort Belfort entwickelte Rangierlokomotiven, die sowohl im Strecken- als auch im schweren Rangierbetrieb eingesetzt werden können. Bei den Schweizerische Bundesbahnen tragen die Lokomotiven die Baureihenbezeichnung SBB Aem 940.*
* Volgens Wikipedia
Am 841 Tab 1.3.2
SBB
Am 841

Van dit type Rangeerloc bezit ik slecht één locomotief nummer, t.w. Am 841 021-9.
Meer weten over Am 841 ? Klik !
* Volgens Wiki.3rail.nl
Am 843 Tab 1.3.3
SBB
Am 843

Naast de uitvoering van SBB Cargo in Rood / Blauw is er de Rode uitvoering van de SBB zelf. Ook daar bezit ik een paar nummers van.
Meer weten over Am 843 ? Klik !
* Volgens Wikipedia
Bm 4/4 Tab 1.3.4
SBB
Bm 4/4

Ook van type Bm 4/4 bezit ik foto's in mijn archief. 5 verschillende nummers.
Meer weten over Bm 4/4 ? Klik !
* Volgens Wikipedia
Ee 3/3 Tab 1.3.5
SBB
Ee 3/3

Ook van type Ee 3/3 bezit ik een flink aantal foto's in mijn archief. 14 verschillende nummers.
Meer weten over Ee 3/3 ? Klik !
Ee 922 Tab 1.3.6
SBB
Ee 922

Ook van type moderne type Eem 922 bezit ik een flink aantal foto's in mijn archief. 11 verschillende nummers.
Meer weten over Ee 922 ? Klik !
Em 3/3 Tab 1.3.7
SBB
Em 3/3

Van dit type Rangeerloc bezit ik slecht één locomotief nummer, t.w. 18810
Meer weten over Em 3/3 ? Klik !
Under the SBB they are classified as heavy shunters. Under SBBs later UIC classification system they were designated as being Em 830class locomotives while being numbered 000 to 040. *
Te II Tab 1.3.8
SBB
Te 2/2

Van dit type Rangeerloc bezit ik slecht één locomotief nummer, t.w. 61, (gescande dia)
Tm 2/2 232 Tab 1.3.9
SBB
Tm 232

Twee nummer bezit ik van dit type Tm 232, 008-3 en 030-7.
Meer weten over Tm 232 ? Klik !
Die Bezeichnung entspricht der seit 1990 verwendeten siebenstelligen Bauartbezeichnung bei den SBB. Die „2“ an erster Stelle steht für Rangierlokomotiven mit einer Leistung kleiner als 500 kW, die „3“ an der zweiten Stelle für Dieseltraktor, die „2“ an dritter Stelle für eine Leistung zwischen 200 und 299 kW.
Bei beiden Triebfahrzeug-Bauserien wurden nicht alle Fahrzeuge einer Modernisierung unterzogen. Die nicht umgebauten Fahrzeuge werden mit der alten Bezeichnung weiterverwendet oder verkauft. Von den verkauften Fahrzeugen sind ebenfalls einige als Tm 232 ins nationale Fahrzeugregister aufgenommen worden. *
Tm 234Tab 1.3.11
SBB
Tm 234

Vjif nummer bezit ik van dit type Tm 234.
Meer weten over Tm 234 ? Klik !
Der Tm 234 («Ameise») ist ein zweiachsiger Bautraktor der Schweizerischen Bundesbahnen (SBB) und einiger Privatbahnen. Er wurde ab 1997 vom Konsortium Stadler Rail / Bombardier Transportation / Winpro / ADtranzhergestellt. Die letzte Serie wurde von der Stadler Winterthur AG (ehemals Winpro AG) gebaut und 2007 ausgeliefert. Insgesamt wurden ein Prototyp und 132 Serienfahrzeuge gebaut. Inzwischen tragen alle Fahrzeuge, unabhängig vom Eigentümer, die Bezeichnung Tm 234. *
Tm II Tab 1.3.12
Tm III Tab 1.3.13
Tm IV Tab 1.3.14
SBB Cargo Tab 1.4
SBB Cargo
Meer weten over SBB Cargo ? Klik !
SBB Cargo International
Met de Nederlandse dochteronderneming wil SBB Cargo International zijn dienstverlening op de Europese noord-zuidas tussen Italië en de Noordzeehavens verder verbeteren. Sinds 2013verzorgt het bedrijf spoorgoederentransporten op deze corridor. Gereden wordt er met eigen materieel.
SBB Cargo International is een belangrijke speler op de Europese noord-zuidas tussen Italië en de Noordzeehavens. Sinds mei 2013 beschikt SBB Cargo International over een veiligheidscertificaat voor het rijden over Nederlands spoor. SBB Cargo International heeft naast vestigingen in Zwitserland ook dochterondernemingen in Duitsland, Italië, Nederland en Frankrijk.
In totaal werken er 1100 mensen. Het bedrijf heeft de beschikking over ca 130 locomotieven, vervoert met ca 700 treinen per week 12.1 miljoen nettotonkilometer per jaar (2022) en realiseert daarmee een omzet van circa 300 miljoen Frank. SBB Cargo International heeft twee aandeelhouders: SBB AG (75%) en Hupac AG (25%).
Volgens Railcargo
SBB Cargo Am 843 Tab 1.4.1
SBB Cargo
Am 843

Vijftien nummer bezit ik van dit type Am 843!
Meer weten over de SBB Cargo Am 843 ? Klik !
De Am 843 is een dieselhydraulische locomotief locomotief van het type Vossloh G 1700-2 BB treinen van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB).*
* Volgens Wikipedia
SBB Cargo Eem 923 Tab 1.4.2
SBB Cargo
Eem 923

Drie nummer bezit ik van dit type Eem 923!
Meer weten over de SBB Cargo Eem 923 ? Klik !
De Eem 923 is een hybride (rangeer)locomotief, die zowel elektrisch als diesel-elektrisch kan rijden, van SBB Cargo).*
* Volgens Wikipedia
SBB Cargo H3 Tab 1.4.2
SBB Cargo Tm 232 Tab 1.4.2
Sersa Tab 1.5
Sersa

Meer weten over Sersa ? Klik !
Sersa Group is een Zwitsers spoorwegbouw- en onderhoudsbedrijf. Het werd in 1948 opgericht door Arnold Schnyder. Het bedrijf is lange tijd actief geweest als leverancier van apparatuur en diensten voor spooraanleg- en vernieuwingsactiviteiten.*
* Volgens Wikipedia
Sersa Tab 1.5.1
Sersa
Am 843
Vier nummers bezit ik van dit type Am 843 van Sersa
Meer weten over de Sersa Am 843 ? Klik !
* Volgens Wikipedia
Smalspoor Tab 2 Klik hier!
Dit is Tab 2
Via de onderstaande Tabs krijg je een Overzicht van Rangeerlocomotieven van:
Tab 2.1. MGB Matterhorn Gotthard Bahn
Tab 2.2. MOB Montreux-Berner Oberland-Bahn
Tab 2.3. RhB Rhätische Bahn
Tab 2.4. Zb Zentralbahn
MGB Tab 2.1
Matterhorn Gotthard Bahn

Meer weten over de MGB ? Klik !
De maatschappij beheert een spoorwegnet van 144 kilometer, met een spoorwijdte van 1.000 millimeter.
De belangrijkste spoorlijn van de MGB is die van Disentis in Graubünden over de Oberalppas via Andermatt, de Furka-Basistunnel, Brig en Visp naar Zermatt. Ook de korte spoorlijn tussen Andermatt naar Göschenen, de oorspronkelijke Schöllenenbahn, behoort tot de MGB. In Disentis is er een aansluiting op het spoorwegnet van de Rhätische Bahn, waarmee de MGB gezamenlijk de Glacier Express exploiteert tussen Zermatt en Sankt Moritz, Davos en/of Chur. In Göschenen, Brig en Visp is er een overstapmogelijkheid op de treinen van de SBB.
Voor de ingebruikname van de Furka-Basistunnel tussen Oberwald en Realp in 1982 reden de treinen over de Furkapas; op een gedeelte van het oorspronkelijke traject rijden nu de stoomtreinen van de Dampfbahn Furka-Bergstrecke.
In december 2007 is een nieuw traject tussen Bitsch en Brig in gebruik genomen. Deze spoorlijn loopt onder de toegangspoort van de Simplontunnel door. Hierdoor hoeft er in Brig niet meer kop gemaakt te worden. Het op korte afstand van Brig gelegen station Naters is komen te vervallen.*
* Volgens Wikipedia
FO Tab 2.1.1
MGB Gm 3/3 Tab 2.1.2
MGB
Gm 3/3

Twee nummers bezit ik van dit type Gm 3/3.
Meer weten over de Gm 3/3 ? Klik !
De loc's wegen 26 ton, hebben 500 liter brandstof aan boord en hebben een maximumsnelheid van 45 km/h (adhesie).
In 2004 hebben beide loks een revisie ondergaan, waarbij de uitlaatpijpen op het dak zijn vervangen door een grote bak op het dak met filters erin.*
* Volgens BVZ, Zermatt Bahn
MGB HGm 2/2 Tab 2.1.3
MGB
HGm 2/2

Twee nummers bezit ik van dit type HGm 2/2.
Meer weten over de HGm 2/2 ? Klik !
* Volgens Wikipedia
MGB Te 2/2 Tab 2.1.4
MGB Tm 2/2 Tab 2.1.5
MOB Tab 2.2
Montreux Oberland Bahn
Of
Golden Pass Line

Meer weten over de MOB ? Klik !
De Montreux-Berner Oberland-Bahn is een Zwitserse spoorwegmaatschappij in het Franstalig gebied van Zwitserland. De MOB verzorgt de wereldberoemde GoldenPass Panoramic en de GoldenPass Belle Epoque (Classic). Ook de Cholodatrein wordt door de MOB verzorgt.
Netwerk MOB
De hoofdlijn van de MOB is de spoorlijn Montreux - Zweisimmen via Gstaad en Zweisimmen. De spoorlijn is een elektrische smalspoorlijn, welke in Zweisimmen aansluiting geeft op de normaalspoor-trein van de BLS. Vanaf Zweisimmen rijden er ook treinen van de MOB naar Lenk.
* Volgens My Zwitserland
MOB Gm 4/4 Tab 2.2.1
MOB Tm 2/2 Tab 2.2.1
RhB Tab 2.3.
Rhätische Bahn

Mijn meest favorieten Spoorwegmaatschappij!
Wij hebben hier dan ook een flink aantal Fototrips bij gemaakt en dan ook een flink fotoarchief opgebouwd.
Meer weten over de RhB ? Klik !
Vanwege het bergachtige terrein maakt de RhB volledig gebruik van smalspoor maar zonder tandrad. Ook zijn de nodige bijzondere viaducten en keertunnels aangelegd om het landschap te bedwingen wat geresulteerd heeft in een aantal spectaculaire trajecten. In 2008 werden twee spoorlijnen van de RhB door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst: de Albulabahn en de Berninabahn.
De RhB is een van de vele private spoorwegmaatschappijen van Zwitserland. Deze private maatschappijen exploiteren meestal regionale spoorlijnen. “Privaat” moet overigens met een korrel zout worden genomen, aangezien de meeste maatschappijen geheel of gedeeltelijk in handen van de regionale overheden zijn. Zo ook de RhB, die bijna geheel het eigendom is van het kanton Graubünden. Naast personenvervoer biedt de RhB ook speciale toeristische diensten aan zoals de Glacier Express, ritten met historische treinen, dinerritten en meerdaagse nostalgiereizen in gerestaureerde Pullmanrijtuigen.*
* Volgens Wikipedia
RhB Ge 2/2 Tab 2.3.1
RhB
Ge 2/2

Twee nummers bezit ik van dit type, t.w. Ge 2/2, 161 en 162.
Gefotografeerd tijdens onze laatste Fototrip 2024.
Meer weten over de RhB Ge 2/2 ? Klik !
RhB Ge 3/3 Tab 2.3.2
RhB
Ge 3/3

Twee nummers bezit ik van dit type, T.w. Ge 3/3 214 en 215.
Meer weten over de RhB Ge 3/3 ? Klik !
De Ge 3/3 is een elektrische rangeerlocomotief van de Rhätische Bahn.
De Ge 3/3 werd in 1984 in dienst genomen door de RhB. De elektrische locomotieven met nummers 214 en 215 zijn nog steeds in dienst als rangeerlocomotieven op het 1000mm meterspoor van de Rhätische Bahn.*
* Volgens Wikipedia
RhB Geaf 2/2 Tab 2.3.3
RhB
Geaf 2/2

Meer weten over de RhB Geaf 2/2 ? Klik !
RhB en MGB hebben bij Stadler op maat gemaakte bimodale elektrische batterijlocomotieven besteld voor rangeerdiensten en lichte goederendiensten op het hoofdnet. De zeven Geaf 20601-20607 zullen voornamelijk onder bovenleiding rijden; ze hebben ook een tractiebatterij waarmee de locomotieven niet-geëlektrificeerde opstelsporen kunnen bedienen. Lithium-ion batterijen zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat ze ook een geschikt alternatief vormen voor de diesellocomotieven die tot nu toe werden gebruikt als rangeervoertuig.
De nieuwe voertuigen zijn superieur aan de oude rangeerlocomotieven op het gebied van zuinigheid, milieueffecten, storingsgevoeligheid en geluids- en uitlaatgasemissies. De tractiebatterij wordt tijdens bedrijf automatisch opgeladen onder rijdraad of de remenergie wordt teruggevoerd naar het bovenleidingnetwerk (recuperatie). Andere belangrijke gegevens zijn: Dubbele remmen voor vacuüm- en persluchtremmen, inbouwmogelijkheid voor een automatische koppeling, radiografische afstandsbediening, verlichting rondom voor veilig in- en uitstappen van de locomotief en overzicht in beide richtingen dankzij ruime centrale machinistenstand voor staand of zittend gebruik. De locomotieven zijn een andere hoeksteen van RhB's Strategie 2030, die gericht is op modernisering van het rollend materieel.*
* Volgens Berlinski
RhB Gm 3/3 Tab 2.3.4
RhB
Gm 3/3

Drie nummers bezit ik van dit type t.w., RhB Gm 3/3 231, 232 en 233.
Meer weten over de RhB Gm 3/3 ? Klik !
De Gm 3/3 is een locomotief met dieselelektrische aandrijving van de Rhätische Bahn (RhB).
Oorspronkelijk was het de bedoeling om bij de Franse fabrikant Moyse een aantal standaard locomotieven aan te schaffen. Door veel wensen van de Rhätische Bahn (RhB) zoals een MTU motor, vacuüm remmen en afstand bediening werden deze locomotieven later als gepland afgeleverd.
Deze locomotieven werden in 1975 / 1976 aangeschaft om onder meer bij gebruik van de sneeuwfrezen 9216 en 9217 verzorgd deze locomotief voor de voortbeweging van deze door dieselmotor aangedreven sneeuwfrees.
* Volgens Wikipedia
RhB Gmf 4/4 Tab 2.3.5
RhB
Gmf 4/4

Twee nummers bezit ik van dit type t.w., T.w. Gmf 4//4 242 en 243.
Meer weten over de RhB Gmf 4/4 ? Klik !
Die Loks sind 60 km/h schnell, haben ein Gewicht von 50 t und eine Leistung von 350 kW bei 20 km/h. Der Antrieb erfolgt über Caterpillar-Dieselmotoren. Die Loks können per Funk fernbedient werden.*
* Volgens Wikipedia
RhB Te 2/2 Tab 2.3.6
RhB
Te 2/2

Meer weten over de RhB Te 2/2 ? Klik !
Die Rangiertraktoren besassen eine Leistung von 230 kW (310 PS) und eine Höchstgeschwindigkeit von 30 km/h bei einem Leergewicht von 13 t. Um 2000 waren Nr. 71 in Filisur, Nr. 72 in Davos-Platz und Nr. 73 in Grüsch stationiert. Sie wurden zwischen 2006 und 2008 abgebrochen. *
* Volgens Wikipedia
Slechts één nummer bezit ik van dit type Te 2/2, 72
RhB Tm 2/2 Tab 2.3.7
RhB
Tm 2/2
26 nummers bezit ik van dit type, maar ik verdeel ze onder in drie groepen.
Meer weten over de RhB Tm 2/2 ? Klik !
Die RhB besass im Laufe der Jahre insgesamt 42 zweiachsige Traktoren mit Verbrennungsmotoren. Davon haben sechs eine Funkfernsteuerung und tragen deshalb die Bezeichnung Tmf 2/2. Die verbleibenden 36 Fahrzeuge teilen sich auf in 26 heute orange Rangierfahrzeuge und 10 heute gelbe Baudiensttraktoren. Bis in die 1980er Jahre waren die Traktoren rotbraun oder oxydrot, die ersten Traktoren die hier nicht aufgelistet sind, Beispielsweise der Tm 2/2 51 aus dem Jahre 1927 waren ursprünglich grün. *
* Volgens Wikipedia
RhB Tmf 2/2 Tab 2.3.8
RhB
Tmf 2/2

Drie nummers bezit ik van dit type t.w., Tmf 2/2, 88, 89 en 90.
Meer weten over de RhB Tmf 2/2 ? Klik !
Der Antrieb inklusive der 6-Zylinder Cummins-Dieselmotoren vom Typ KT-1150-L mit einer Leistung von 336 kW (457 PS) entsprachen den 1985 ebenfalls von der Firma Robert Aebi hergestellten Baudiensttraktoren Tm 2/2 81 bis 84, da man mit diesen gute Erfahrungen machte. Gleichzeitig achtete man darauf, dass viele Komponenten mit den zur gleichen Zeit gebauten Gmf 4/4 242 und 243übereinstimmten, welche für den Bau des Vereinatunnels gekauft wurden. Sie wurden so ausgelegt, dass zwei von ihnen in Doppeltraktion eine Gmf 4/4 ersetzen können.
Der Aufgabenbereich dieser Traktoren war, die in die Jahre gekommenen Tm 2/2 15 bis 26 auf grösseren Bahnhöfen zu ersetzen. Ebenfalls mussten sie aber auch leichtere Bauzüge befördern können.
Im Jahr 2006 kamen sechs neue Tm 2/2 115 bis 120 von Schöma zu den bestehenden vier baugleichen Tm 2/2 111 bis 114 aus den Jahren 2001 und 2002 dazu, um die Tmf 2/2 85 bis 90 im Rangierdienst abzulösen, damit diese an die Infrastruktur übergeben werden konnten.
Die Maschinen erreichen eine Höchstgeschwindigkeit von 50 km/h und entwickeln bei 25 km/h eine Stundenleistung von 205 kW. Sie wiegen 24 t und sind 7 490 mm lang. *
* Volgens Wikipedia
zB Tab 2.4
Die Zentral Bahn

Meer weten over Die Zentral Bahn ? Klik !
De Zentralbahn exploiteert personentreinen op een netwerk van 97,8 kilometer smalspoor (1000 mm), op de trajecten Luzern - Interlaken Ost en Luzern - Stans - Engelberg.
Beide maatschappijen exploiteerden een smalspoorlijnin Centraal-Zwitserland: de lijn van de voormalige LSE loopt van Luzern naar Engelberg en de lijn van de voormalige Brünigbahn loopt van Luzern naar Interlaken. Beide lijnen kennen gedeeltelijk exploitatie met tandrad om steile hellingen te overbruggen.
Er werd al veel samengewerkt tussen de maatschappijen: de treinen van de LSE maakten in de buurt van Luzern gebruik van de sporen van de SBB.
De fusie hangt samen met de introductie van een S-Bahn in de regio Luzern. Het lijngedeelte van de ZB naar Stans zal deel uitmaken van dit netwerk. *
* Volgens Wikipedia
zB Tm 2/2 Tab 2.4.1