1. Overzicht van locomotieven van de DB geschikt vòòr Goederentreinen.
Baureihe 140
Baureihe 140
Slecht enkele foto's en waarvan ook nog dia's van dit type locomotief!
Meer weten over Baureihe 140? Klik hier!
Baureihe 140 tot 1968 bekend als E40 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Zie voor meer info hier!
Baureihe 145
Baureihe 145
Slecht enkele foto's van dit type locomotief, foto's gemaakt in Duitsland, Station Kaub.
Meer weten over Baureihe 145? Klik hier!
De Baureihe 145 is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer en het personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren 1990 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type 103, 151, 111, 181.2 en 120.
Hierop presenteerde AEG Hennigsdorf in 1994 het Prototypen 12X die later als 145 door ADtranz te Kassel werd gebouwd.
Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
Deze locomotieven worden als voorlopers van de Bombardier type TRAXX familie gezien.
Kijk voor meer info hier!
Baureihe 150
Baureihe 150
Slecht één Dia van dit type locomotief!
Meer weten over Baureihe 150 ? Klik hier!
DB Baureihe 150 tot 1968 bekend als E50 is een elektrische locomotief bestemd voor het zware goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De serie is gebouwd volgens het conceptplan Einheitselektrolokomotive, welke voorzag in de bouw van nieuwe generaties elektrische locomotieven ter vervanging van de vooroorlogse elektrische locomotieven en de nog veel aanwezige stoomlocomotieven. De eerste locomotief-serie volgens dit plan is de E10. De locomotieven van deze serie werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het mechanische gedeelte werd gebouwd door Henschel te Kassel, door Krauss-Maffei te München-Allach en door Krupp te Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.
Kijk voor meer info hier.
Baureihe 151
Baureihe 151
Recente foto's en ook nog dia's van dit type locomotief, foto's gemaakt aan de Rijn in Duitsland!
Meer weten over Baureihe 151 ? Klik hier!
De Baureihe 151 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Door de modernisering van diverse componenten werd in de jaren 1970 besloten een opvolger voor de locomotieven van de serie 150 te ontwikkelen. Hierbij werd veel aandacht aan de draaistellen en de inrichting van de cabine besteed. De ontwikkelingen stonden onder leiding van de firma AEG te Berlijn en Krupp uit Essen.
Op 21 november 1972 vond de roll-out van de eerste locomotief de 151 001 bij Friedrich Krupp AG en AEG in Essen plaats.
Kijk voor meer info hier!
Baureihe 151 Railion
Baureihe 151 RBH
Baureihe 151 RBH
Slecht enkele foto's van dit type locomotief!
Meer weten over Baureihe RbH Logistics? Klik hier!
RBH Logistics is een Duitse onderneming, actief in het goederenvervoer per spoor en in rangeerdiensten. Het bedrijf is ontstaan vanuit de kolenindustrie in het Ruhrgebied. In 1913 is het bedrijf opgericht als Königliche Zechenbahn- und Hafenbetriebsgesellschaft, gevestigd te Gladbeck. In 1968 werd het bedrijf omgevormd tot Ruhrkole AG (RAG). In de jaren '80 begon men met een grootschalige sanering van de kolenindustrie, waarbij veel mijnen en verwerkingsfabrieken werden gesloten. In 2005 werd de RAG een dochteronderneming van DB, waarbij de toevoeging Bahn- und Hafenverkehr in de naam verwerkt werd. RAG Bahn- und Hafenverkehr werd afgekort tot RBH, waardoor het huidige RBH Logistics is ontstaan. Naast het teruglopende kolenvervoer is het bedrijf nu ook in andere ladingsoorten actief*
Voor meer info klik hier!
Baureihe 152
Baureihe 152
Foto's van dit type locomotief zijn op diverse plaatsen in Duitsland gemaakt!
Meer weten over Baureihe 152 ? Klik hier!
De Baureihe 152 van het Siemens type ES 64 F is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren '90 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type 103, 150, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde Krauss-Maffei in München-Allach in 1992 het prototype EuroSprinter. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
In 1993 ontving Krauss-Maffei een opdracht voor de bouw van de locomotieven. Siemens Transportation leverde de elektrische installatie. Op 10 december 1996 was de roll-out van locomotief 152 001 in München Allach. In 2001 werd duidelijk dat de Oostenrijkse spoorbeheerder moeite had met de toelating van dit type locomotief. Hierdoor werd de bouw van de oorspronkelijke 195 locomotieven beperkt tot 170 locomotieven.
De resterende 25 locomotieven werden gelijk aan de ÖBB 1116 gebouwd als 182.
In 2001 werd ook een optie verzilverd voor de bouw van 100 multi-systeem locomotieven als 189.
Daarnaast werden twee locomotieven geleverd aan de leasebedrijf Dispolok. Deze werden in 2005 verkocht aan de onderneming ITL.
Kijk voor meer info hier.
Baureihe 155
Baureihe 155
Één foto gemaakt in Station Aken West.
Meer weten over Baureihe E 250 / 155 ? Klik hier!
De locomotieven van de bouwserie E 250 waren zware elektrische locomotieven van de Deutsche Reichsbahn (DR) die voor zowel het goederentransport als voor personentreinen werd ingezet en welke met de samenvoeging met de Deutsche Bundesbahn (DB) in 1992, werden ingedeeld als bouwserie 155. De locomotieven worden sindsdien hoofdzakelijk ingezet voor het zware goederentransport.*
*Volgens 3rail Wiki
Kijk voor meer info hier
Baureihe 185
Baureihe 185
Alle foto's gemaakt van dit type 185 zijn gemaakt buiten Nederland!
Meer weten over Baureihe 185 ? Klik hier!
De Baureihe 185 is een elektrische locomotief van type Bombardier TRAXX F140 AC / F140 AC2, bestemd voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren 90 gaf de Deutsche Bahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van locomotieven van de types 103, 151, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde AEG Hennigsdorf in 1994 het prototype 12X die later als Baureihe 145 door Adtranz te Kassel werd gebouwd. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
Deze locomotieven worden tegenwoordig door Bombardier te Kassel gebouwd. De ruwbouw van de locomotiefkasten vindt sinds 2008 plaats in de werkplaats in Wrocław en de eindmontage in de vestiging Kassel. In december 2009 werd de laatste locomotief uit deze serie afgeleverd aan de DB.
Van deze locomotieven zijn een aantal omgebouwd voor treindiensten naar of in:
Zwitserland
Oostenrijk
Denemarken
Zweden
Frankrijk
De aanpassingen waren onder meer het aanbrengen van extra beveiligingsapparatuur, stroomafnemer met ander sleepstuk.*
*volgens Wikipedia
Kijk voor nog meer info hier!
Baureihe 185 Railion
Baureihe 187
Baureihe 187
Slechts één foto (ik hoop dat er meer komen).
Meer weten over Baureihe 187 ? Klik hier!
Baureihe 189
Baureihe 189
Siemens ES 64 F4
Een zéér uitgebreide foto serie, van elke locomotief een foto!
Gesorteerd op nummer!.
Meer weten over Baureihe 189 ? Klik hier!
De Baureihe 189 van het Siemens-type ES 64 F4 is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van DB Schenker Rail en via leasebedrijven aan andere vervoerders.
In de jaren '90 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van de typen 103, 151, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde Krauss-Maffei in München-Allach in 1992 het prototype EuroSprinter. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
In 2003 werden de drie prototypelocomotieven 189 001 t/m 189 003 (I) van DB overgenomen en ingedeeld in het park van de leasemaatschappij Dispolok, toen een bedrijfsonderdeel van Siemens. In 2006 werden deze locomotieven verkocht aan de Italiaanse leasemaatschappij Rail Traction Company SpA (RTC).
In 2003 werden nieuwe locomotieven als 189 001 t/m 189 003 (II) aan de Deutsche Bahn (DB) geleverd, gevolgd door de serie 189 004 t/m 100.
In 2006 werden tien locomotieven de 189 090 t/m 099 aan Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) verkocht als ES 64 F4 990 t/m ES 64 F4 999. Een deel werd door ander bedrijfsonderdelen van Deutsche Bahn (DB) voor onder meer doorgaand personenvervoer van MRCE gehuurd. Een aantal van deze locomotieven zijn aan onder meer vervoerders zoals ACTS en ERS Railways verhuurd.
In maart 2010 werd begonnen met de plaatsing van automatische UIC-koppelingen op 18 locomotieven voor de ertstreinen tussen de Maasvlakte en Dillingen/Saar. Deze locomotieven vervangen op het Nederlands traject locomotieven van het type 6400 met koppelwagen en op het Duits traject locomotieven van de serie 151.*
*Volgens Wikipedia
Kijk voor nog meer info hier
Baureihe 189 Railion
Baureihe 189 Tulip
Baureihe 189 Zwart
Baureihe 193
Baureihe 193
Vectron
De meeste DB Vectrons zien saai rood.
Een loc heeft geen nummer op de voorkant!, 193 303!
Meer weten over Baureihe 193 Vectron ? Klik hier!
De Siemens Vectron is een locomotiefplatform gebouwd door Siemens Mobility. Het heeft de voorgaande locomotieffamilies EuroSprinter en de daarvan afgeleide ES 2007 vervangen. Er bestaan verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De naam Smartron wordt gebruikt voor een uitgeklede elektrische uitvoering.*
*Volgens Wikipedia
Kijk voor nog meer info hier!
Baureihe 193 Grün
Baureihe 193 Werbung
Alstom DB 1600
Alstom DB 1600
ex NS
Na de fusie van NS Cargo met de Deutsche Bahn werden er een aantal locomotieven van de serie 1600 overgenomen.
Hier heb ik ook nog een aantal foto's van, waarvan er ook nog een paar in een aparte uitvoering.
Hier is veel info te vinden over de serie 1600