Veluwse Stoomtrein Maatschappij.
VSM
Voordat de Stoomloc's komen eerst even deze Ex NS ers.
Serie 200 rangeerloc nr. 225.
Serie 2200, 2233 en 2299.
Meer weten over Stoomlocomotief Baureihe 23? Klik!
De locomotieven van de Baureihe 23 waren personentrein locomotieven van de Deutsche Bundesbahn en was bedoeld als vervanger voor de locomotieven uit de Pruisische serie P8. Vanaf 1950 zijn er 105 exemplaren van de nieuw ontworpen serie gebouwd. Deze locomotiefserie was de laatste die voor de DB gebouwd, om precies te zijn, de 23 105 is de laatst gebouwde DB stoomloc (1959).
Ontstaan uit twee, in 1940 gebouwde, machines (BR 23 alt) die in de oorlog niet verder ontwikkeld werden, is deze naoorlogse machine van allerlei moderne snufjes voorzien. De locomotieven kregen gelaste frames, ketels en tenders, in tegenstelling tot de geklonken frames en ketels van de oudere DB-machines. Ook kregen de 23-ers een centrale smeerpers en een zogenaamde Heizdampf-regler.
Tot en met de 23 052 werden de locomotieven uitgevoerd met glijlagers, de latere locomotieven kregen rollenlagers (inclusief koppel- en drijfstanglagers). Verder waren alle locomotieven voorzien van de zogenaamde wendezug-steuerung, waarbij de machines in trek-duw-combinaties konden rijden.
DE VSM 23-ERS
De VSM bezit twee locomotieven van de Baureihe 23. De 23 071 en de 23 076, of kortweg de "71" en de "76".
De 23 076 kwam als eerste 23-er bij de VSM in 1976, gevolgd door de 23 071 in 1978. De 23 076 is na enkele jaren dienst ter zijde gesteld in afwachting van haar revisie. Zo heeft ze meer dan 20 jaar stil gestaan. In de zomer van 2007 is de machine geheel 'herboren' uit de revisie gekomen en om bij de VSM weer haar kilometers te gaan maken.*
Voor meer info zie de website van de VSM!
* Volgens de mooie site van de VSM
Meer weten over Stoomlocomotief Baureihe 44? Klik!
De Baureihe 44 is een driecilinder eenheids-goederentreinlocomotief. Ze is ontworpen om treinen van 1200 ton over middelgebergtes te rijden, danwel 600 ton zware trein over steile spoorwegen. De eerste 10 machines zijn al in 1926 gebouwd, tegelijk met haar tweecilinder-zusje van de baureihe 43. Tussen 1926 en 1949 zijn er in totaal 1989 locomotieven van de Baureihe 44 gebouwd. Tot en met de aflossing door diesel en elektrische locomotieven was de 44-er de ruggegraat van het goederenverkeer.
De locomotieven hebben een maximale snelheid van 80 km/h. Vanwege hun enorme afmetingen en kracht verbruikten de locomotieven veel kolen en water. Om het voor het personeel makkelijker te maken zijn in 1958 32 locomotieven bij de DB en in 1963 91 locomotieven bij de DR omgebouwd tot oliestook. Zware stookolie diende dan als brandstof voor deze machines.
DE VSM 44-ERS
De VSM bezit thans twee locomotieven uit de Baureihe 44. Eén locomotief, de 44 1593-1 is afkomstig uit het voormalig Oost-Duitsland, de andere machine, de 44 1085, is een West-Duitse machine. Bijzonder is dat de 44 1085 een oliegestookte locomotief is. De VSM kent op de 44 1085 en de 50 0073-2 na, alleen kolengestookte machines.*
Voor meer info zie de website van de VSM!
* Volgens de mooie site van de VSM
Meer weten over Stoomlocomotief Baureihe 50? Klik!
De vanaf 1939 gebouwde eenheids-goederentreinlocomotief van de Baureihe 50 behoort tot de meest succesvolle locomotieven van de Deutsche Reichsbahn. Tot 1948 zijn er in totaal 3164 machines van deze serie gebouwd. De locomotieven hebben een maximale snelheid van 80 km/h vooruit en 50 km/h achteruit. Na de Tweede Wereldoorlog is de baureihe 50, samen met de baureihe 44, lange tijd de ruggegraat geweest van het goederenvervoer. Ook werden de 50-ers ingezet voor passagiersvervoer. *
Voor meer info zie de website van de VSM!
* Volgens de mooie site van de VSM
Locomotief Baureihe 50 nr. 50307
Locomotief Baureihe 50 nr. 50 0073-2
Meer weten over Stoomlocomotief Baureihe 52? Klik!
De Baureihe 52, die als grondtype voor de BR 52.80-82 heeft gediend, is een goederentreinloc afgeleid van de BR 50. Toen de oorlogsomstandigheden om een grote hoeveelheid robuuste, simpele, snel en goedkoop te bouwen locs vroeg, heeft men de BR 50 "uitgekleed" en als BR 52 ontwikkeld. De voedingspomp verviel, daarvoor in de plaats kwam een tweede injecteur. De stangen werden niet meer uit één stuk gefreesd, maar bestond uit een I-profiel met de stangenkoppen er aan gelast. De tender werd -grotendeels- een kuiptender (Wannentender), welke zelfdragend was (dit bespaart een frame) met een groot laadvermogen.
De constructie liet voor- en achteruit 80 km/h toe (In oorlogen heb je niet overal draaischijven voorhanden). De constructie was vaak zo simpel, dat ook niet-gespecialiseerde bedrijven onderdelen konden maken. Totaal wordt geschat dat er meer dan 6000 van zijn gebouwd.*
Voor meer info zie de website van de VSM!
* Volgens de mooie site van de VSM
Meer weten over Baureihe 64? Klik!
De Baureihe 64 behoort tot de einheitslocs, die het moedertype zijn van de 15 tons klasse die ook de Baureihe 24 en 86 omvat. De machine is ontworpen in 1926. Tussen 1926 en 1940 zijn er in totaal 520 locomotieven van de baureihe 64 gebouwd door verschillende locomotievenbouwers uit Duitsland. De 64 krijgt als bijnaam 'Bubikopf'.
Voor meer info zie de website van de VSM!
* Volgens de mooie site van de VSM
Ga terug naar Overzicht Stoomlocomotieven