Goederentreinen.
Omdat er zoveel verschillende vervoerders zijn heb ik besloten om dit overzicht in tweeën te splitsen! Ik heb gemerkt dat mijn bezoekers anders niet alles kunnen zien.
De Goederentreinen zijn een erg interessant item van het Treinspotten.
Door het grote aanbod van vervoerders is de variatie in locomotieven groot, mede omdat een flink aantal vervoerders de moeite heeft genomen om de locomotieven te voorzien van hun huisstijl.
Hierdoor zijn het eigenlijk ook Reclamelocomotieven geworden.
Toch heb ik besloten om ze in te delen bij het onderdeel Goederentreinen.
Om het overzichtelijk te houden heb ik net als bij andere onderdelen gekozen voor Sub-menu's per vervoerder.
Zo zijn of komen er de volgende sub-menu's:
Goederentreinen Lijst Één
- Vervoerder ACTS.
- Lease maatschappij Akiem.
- Lease maatschappij Beacon.
- Vervoerder Bahnoperator.
- Vervoerder BLS Cargo.
- Vervoerder BoxXpress.de.
- Vervoerder Captrain.
- Vervoerder Crossrail.
- Vervoerder DB. (Cargo, Railion).
- Vervoerder esc Eurocargo.at
- Vervoerder ERS Railways.
- Vervoerder Husa.
- Vervoerder Independent Rail Partner.
Goederentreinen Lijst Twee
- Vervoerder Kombi Rail Europe (KRE).
- Vervoeder ITL
- Vervoeder Lineas.
- Vervoerder Locon.
- Vervoerder Locomotion.
- Vervoerder LTE.
- Vervoerder Mercitalia Rail.
- Vervoerder Metrans.
- Vervoerder PKP Cargo.
- Vervoerder railCare.
- Vervoerder Raillogix.
- Vervoeder Rail Force One.
- Vervoerder RRF.
- Vervoerder RTB Cargo.
- Vervoerder SBB-Cargo International.
Indeling van de getoonde locomotieftypes
Naast de onderverdeling per spotlocatie, heb ik ook een overzicht gemaakt van de verschillende locomotieftypes die je op de foto's tegenkomt. Deze zijn onderverdeeld in twee hoofdgroepen: diesellocomotieven en elektrische locomotieven. De indeling is gebaseerd op het type aandrijving en de inzet in het goederenvervoer op het Nederlandse en Europese spoor.
Diesellocomotieven
Diesellocomotieven worden aangedreven door een dieselmotor en zijn vooral actief op trajecten zonder bovenleiding, in rangeergebieden zoals havens of industrie, en bij infrastructuurprojecten. Ze worden vaak ingezet voor:
- Rangeren en last-mile-vervoer
- Goederentreinen op niet-geëlektrificeerde lijnen
- Infra-vervoer en onderhoudswerkzaamheden
Voorbeelden van veelgebruikte diesellocs zijn de MaK G 1206, de V100 (BR 203) en de bekende Class 66, die je vaak ziet bij vervoerders als Lineas en DB Cargo.
Elektrische locomotieven
Elektrische locomotieven gebruiken stroom uit de bovenleiding en worden ingezet voor langeafstandsvervoer over het Europese spoornetwerk. Ze zijn krachtiger, efficiënter en milieuvriendelijker dan dieselvarianten. Ze worden met name gebruikt voor:
- Internationaal goederenvervoer
- Zware goederentreinen over langere afstanden
- Belangrijke corridors zoals Rotterdam – Duitsland en Zwitserland
Bekende voorbeelden zijn de BR 186, die veel in Nederland wordt ingezet, en de moderne Siemens Vectron (BR 193). De nieuwste generatie wordt vertegenwoordigd door de Euro9000, een krachtige locomotief met dual-power eigenschappen (elektrisch en diesel) die steeds vaker opduikt in het Europese spoornetwerk.
Diesellocomotieven
Overzicht van veelvoorkomende diesellocomotieven die actief zijn in het Nederlandse goederenvervoer.
Elektrische locomotieven
Overzicht van moderne elektrische locomotieven die actief zijn in het Nederlandse en Europese spoornetwerk.


