Treinspotten Rotterdam
Treinspotten op Rotterdam Centraal
Op Rotterdam Centraal spot ik vooral reizigerstreinen.
Zowel treinstellen als getrokken treinen zijn interessant, met extra aandacht voor de locomotieven bij de getrokken treinen.
Laatste foto update:
Mei 2025!
Rotterdam door de jaren heen – NS loc type 186 in verschillende uitvoeringen
Treinspotten op Rotterdam Centraal
Treinspotten op een groot station zoals Rotterdam CS is altijd een beetje een uitdaging. Door de vele sporen en perrons is het onmogelijk om alles tegelijk te overzien. Je moet kiezen waar je gaat staan – en soms sta je net op het verkeerde perron als een goederentrein of een bijzondere trein langskomt. Of zoals in dit geval: de Alpha Trains-loc 186 blijkt achterop te zitten, precies buiten beeld.
Maar juist dat onvoorspelbare maakt het zo leuk. Iedere keer is anders, en het zorgt voor verrassende momenten en foto’s.
Hieronder zie je een overzicht van NS-loc 186 in verschillende uitvoeringen zoals die door de jaren heen op Rotterdam CS zijn vastgelegd.
Kijk op de pagina over de Nederlandse Spoorwegen voor meer foto’s van de NS.
Meer weten over Alpha Trains? Klik!
Alpha Trains (leasemaatschappij)
Alpha Trains is een grote Europese leasemaatschappij voor spoorvoertuigen. Zij bezit locomotieven en treinen die verhuurd worden aan diverse spoorwegmaatschappijen, waaronder soms ook NS-dochterbedrijven of andere vervoerders die in Nederland rijden.
• Alpha Trains bezit o.a. locomotieven van de typen Bombardier TRAXX, Siemens Vectron, en Siemens Desiro ML (meestal voor regionale treindiensten).
• In Nederland zijn enkele Alpha Trains-voertuigen ingezet geweest, zoals:
• TRAXX-locomotieven type F140 MS (BR 186), die o.a. door NS Reizigers (en later IC-Direct) werden gebruikt voor intercity’s tussen Amsterdam en Breda.
• Deze locomotieven hadden een NS-huisstijl maar bleven eigendom van Alpha Trains en hadden hun eigen nummering, bijvoorbeeld 186 001 – 186 045.
Treinstellen
Eurostar

Rotterdam door de heen – Eurostar!
Hieronder vind je een overzicht van Thalys-treinstellen die ik heb vastgelegd tijdens hun doorkomst op station Rotterdam Centraal.
Meer weten over Eurostar?Klik!
De Eurostar is een hogesnelheidstreindienst die sinds 1994 Londen met Parijs en Brussel verbindt. De trein maakt gebruik van de Kanaaltunnel die onder het Kanaal door loopt. De treindienst maakt grotendeels gebruik van de mede hiervoor aangelegde hogesnelheidslijnen. Sinds 14 november 2007 is het Britse hogesnelheidsgedeelte van het traject ook voltooid en kan de Eurostar op volle snelheid de drie steden met elkaar verbinden.*
ICNG

ICNG staat voor InterCity Nieuwe Generatie.
Meer foto's met het onderwerp NS zijn te zien op mijn pagina Nederlandse Spoorwegen met een groot overzicht van de NS!
Intercity Nieuwe Generatie (afgekort ICNG, bijgenaamd Wesp] is de projectnaam voor de aanschaf van nieuwe enkeldeks treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De treinen van het type Coradia Stream worden ontworpen en gebouwd door Alstom, en zijn bedoeld voor het intercity-netwerk van NS. De treinen zijn bedoeld om ouder materieel als de oudste ICMm's en alle ICRm te vervangen, en ook om de groei van het aantal reizigers op te vangen. De treinstellen zullen worden ingezet op het hoofdrailnet, het klassieke spoorwegnet van NS, en ook op de HSL-Zuid, waar ze indirect de vervanger werden van de V250 bijgenaamd Albatros. *
Meer weten over de ICNG?, Klik!
Kijk op de pagina over de Nederlandse Spoorwegen voor meer foto’s van de NS.
SNG

Hier een foto van de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) hier met de nieuwe gele neus!
De Sprinter Nieuwe Generatie (afgekort SNG) is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De treinen worden ontworpen en gebouwd door de Spaanse treinbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), die de treinen baseert op het Civity-platform. De treinen zijn vooral bedoeld om ouder treinmaterieel te vervangen (primair het Stadsgewestelijk Materieel), maar zijn mede bedoeld om de groei van het aantal reizigers op het Hoofdrailnet op te vangen. De Sprinter Nieuwe Generatie heeft net als de Sprinter Lighttrain (SLT) een ruim interieur, met veel licht en ruimte, die worden gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen, waardoor brede bakovergangen ontstaan. Door de lage vloer is de trein gemakkelijker toegankelijk voor mindervaliden. De SNG is vanaf de zijkant onder meer te onderscheiden van de SLT door de schuine witte strepen aan de uiteinden. Kijk op de pagina over de Nederlandse Spoorwegen voor meer foto’s van de NS. Hieronder vind je een overzicht van Thalys-treinstellen die ik heb vastgelegd tijdens hun doorkomst op station Rotterdam Centraal.
Meer weten over de SNG? Klik!
Thalys
Rotterdam door de heen – Thalys!
Kijk op de pagina over de Nederlandse Spoorwegen voor meer foto’s van de NS.
VRIM 2

Meer weten over de VRIM 2?, Klik!
Bij NS Treinmodernisering in Haarlem werd woensdag de eerste gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2/3 gepresenteerd. De trein is voorzien van een nieuwe kleurstelling en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel de eerste als tweede klasse. De trein gaat deze week de dienstregeling in. *
Meer weten over de VRIM 2 modernisering ?, Klik!
De dubbeldekkers uit de VIRM 2 en 3 serie werden tussen 2003 en 2005 in gebruik genomen en de eerste zijn dus inmiddels achttien jaar oud. In de komende twee jaar worden er 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) volledig gemoderniseerd. Hierbij wordt volgens NS 99 procent van de trein hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen.
Dubbele levensduur
“We zijn er trots op dat we onze dubbeldekkers een dubbele levensduur kunnen geven in eigen huis en dat dit op een nagenoeg volledig circulaire manier tot stand komt”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Hiervoor ontvingen we onlangs uit handen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven de circular award. Een enorme opsteker voor onze collega’s die dit met veel energie voor elkaar hebben gekregen.”
De vernieuwde dubbeldekkers zijn de eerste treinen in de nieuwe huisstijl van NS. Deze bestaat onder meer uit een donkerblauwe golf op een gele achtergrond. Het in de jaren zestig door Studio Dunbar ontworpen NS-logo heeft een prominentere plek gekregen. Hetzelfde bureau ontwierp ook de nieuwe huisstijl. Alle nieuwe en gemoderniseerde treinen die in de komende jaren op het spoor verschijnen, krijgen deze nieuwe huisstijl.
Kabelstraat
Naast een nieuw klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten wordt de trein voorzien van camera’s in de trein en een frontcamera. De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de onlangs geopende ‘Kabelstraat’ gemaakt. Collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 km per rijtuig kunnen bevatten.
Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering: “Net als bij de ombouw van de 81 treinen (415 rijtuigen) uit de eerste serie VIRM, waarvan de laatste eind 2020 weer terug op het spoor kwam, wordt gewerkt volgens de lean principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Tot eind 2023 rolt hier iedere drie weken een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit.”*
Kijk op de pagina over de Nederlandse Spoorwegen voor meer foto’s van de NS.
Werktreinen

Tijdens het wachten van het vertrek van de SSN rit Rotterdam - Roosendaal komt de mooie Strukton onverwacht voorbij!