Deze kale opzet is goed!
Rangeerlocomotieven
Hier en overzicht van Rangeerlocomotieven of zoals ze in Zwitserland zeggen Tractor.
Onderverdeeld in Normaalspoor, Smalspoor en Spoorwegmaatschappij.
Normaalspoor Tab 1.
Tab 1.1 BLS. Bern–Lötschberg–Simplon
Tab 1.2 OeBB. Oensingen-Balsthal-Bahn
Tab 1.3 SBB. Schweizerische Bundesbahnen
Tab 1.4 SBB Cargo. Schweizerische Bundesbahnen Cargo
Tab 1.5 Sersa
Smalspoor Tab 2.
Tab 2.1. MGB Matterhorn Gotthard Bahn
Tab 2.2. MOB Montreux-Berner Oberland-Bahn
Tab 2.3. RhB Rhätische Bahn
Tab 2.4. Zb Zentralbahn
Meer weten over de Type aanduiding bij Zwitserse locomotieven? Klik!
Voor Locomotieven:
A met een maximumsnelheid van 80 - 110 km./h
B met een maximumsnelheid van 70 - 80 km./h
C met een maximumsnelheid van 60 - 65 km./h
D met een maximumsnelheid van 40 - 55 km./h
E Rangeerlocomotieven
G Smalspoorlocomotieven
H Smalspoorlocomotieven met Tandradaandrijving
HG Smalspoorlocomotieven met zowel Adhesie- als Tandradaandrijving
R met een snelheid boven de 110 km./h
T voor Tractor / Rangeerlocomotief
De tweede letter kan een kleine letter zijn, zoals de
Ta - Tractors, gevoed via een accu.
Te - Tractors, elektrisch, met stroom via pantograaf.
Tea - Tractors, elektrisch, met pantograaf en accu.
Tm - Tractors met diesel of benzinemotor.
Tem - Tractors, elektrisch, met pantograaf of dieselmotor met generator.
Hierachter komt dan een cijfercombinatie, deze staat voor het aantal aangedreven assen en het totaal aantal assen.
Voorbeeld Te 3/3, is een rangeertractor elektrische met met 3 aangedreven assen en totaal 3 assen .
Normaalspoor Tab 1
Dit is Tab 1. Normaalspoor.
Via de overige Tabs krijg je een Overzicht van Rangeerlocomotieven van:
Tab 1.1 BLS. Bern–Lötschberg–Simplon
Tab 1.2 OeBB. Oensingen-Balsthal-Bahn
Tab 1.3 SBB. Schweizerische Bundesbahnen
Tab 1.4 SBB Cargo. Schweizerische Bundesbahnen Cargo
Tab 1.5 Sersa
BLS Tab 1.1
Bern–Lötschberg–Simplon
Hier een overzicht van de diverse Rangeerlocomotieven van BLS.
Meer weten over de BLS? Klik!
BLS AG (BLS) is een groep van Zwitserse spoorwegmaatschappijen die personentreinen exploiteert. BLS Cargo AGexploiteert goederentreinen. BLS Netz AG exploiteert netwerk van 248 kilometer normaalspoor. Daarnaast verzorgt de BLS het personenvervoer op het Meer van Brienz en het Meer van Thun.
* Volgens Wikipedia
Am 843 Tab 1.1.1
BLS Rangeerlocomotief Am 843
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de AM 843? Klik
De Am 843 is een dieselhydraulische locomotief locomotief van het type Vossloh G 1700-2 BB treinen van de BLS AG*
* Volgens Wikipedia
Eea 3/3 Tab 1.1.2
BLS Rangeerlocomotief Eea 3/3
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de BLS Eea 3/3? Klik
Die von der Schweizerischen Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) 1985 und 1991 gebauten Ee 3/3 und Eea 3/3, aktuelle Bezeichnung Ee 936, Eea 935 oder Eea 936, sind dreiachsige elektrische Rangierlokomotiven die auch im Streckendienst verwendet werden können. Sie unterscheiden sich von den weit über hundert für Schweizerische Bundesbahnen (SBB) und einige andere Abnehmer gebauten Ee 3/3, Ee 3/3II und Ee 3/3IV durch einen Einzelachsantrieb anstelle eines Stangenantriebs und die modernere kantige Bauform. Die Grundkonzeption der Rangierlok mit Mittelführerstand und Vorbauten wurde jedoch übernommen.*
* Volgens Wikipedia
Te 2/2 Tab 1.1.3
Tea 245 Tab 1.1.4
Tem Tab 1.1.5
Tm Tab 1.1.6
Tm 235 Tab 1.1.7
Tm 245 Tab 1.1.8
OeBB 1.2
Oensingen-Balsthal-Bahn
Meer weten over de OeBB? Klik
Die Oensingen-Balsthal-Bahn AG (offizielle Initialen OeBB, auch zur Unterscheidung von den Österreichischen Bundesbahnen ÖBB) mit Sitz in Balsthal ist eine private Eisenbahngesellschaft im Kanton Solothurn (Schweiz). Ihre gut vier Kilometer lange normalspurige Strecke führt von Oensingen nach Balsthal.
* Volgens Wikipedia
Wij kennen de OeBB van onze Fototrips naar Zwitserland, als wij met de auto gaan is onze eerste fotostop het Station Oensingen! Mooi gelegen in een bocht met veel treinverkeer en op het voorplein de OeBB.
SBB Tab 1.3
Schweizerische Bundesbahnen
Overzicht van Rangeerlocomotieven van SBB
Meer weten over de SBB? Klik
De Zwitserse federale spoorwegen, in het Duits Schweizerische Bundesbahnen (SBB), in het Frans Chemins de fer fédéraux suisses (CFF), in het Italiaans Ferrovie federali svizzere (FFS), als merkidentiteit SBB CFF FFS, in het Reto-Romaans Viafiers federalas svizras (VFS), en vroeger in het Nederlands Zwitsersche Bondsspoorwegen, is de nationale spoorwegmaatschappij van Zwitserland. De afkortingen SFR en VFS worden weinig gebruikt. De aandelen van de maatschappij zijn geheel in handen van de Zwitserse federale overheid.*
* Volgens Wikipedia
Am 841 Tab 1.3.1
SSB Rangeerlocomotief Am 841
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de SBB Am 841? Klik
The SBB-CFF-FFS Am 841 was built at the Meinfesa locomotive plant in Albuixech, Spain in 1994. The locomotives were based on the RENFE Class 311. *
* Volgens Wikipedia
Am 843 Tab 1.3.2
SSB Rangeerlocomotief Am 843
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de SBB Am 843? Klik
De Am 843 is een dieselhydraulische locomotief locomotief van het type Vossloh G 1700-2 BB treinen van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB).*
* Volgens Wikipedia
[Am 843]
Bm 4/4 1.3.3
SSB Rangeerlocomotief Bm 4/4
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de SBB Bm 4/4? Klik
De Bm 4/4 is een diesellocomotief van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) welke gebouwd is voor het rangeren en voor het trekken van hulp- en onderhoudstreinen.*
* Volgens 3railWiki
[Bm 4/4]
Ee 3/3 Tab 1.3.4
SSB Rangeerlocomotief Ee 3/3
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de SBB Ee 3/3? Klik
De Ee 3/3 is een drieassige Zwitserse elektrische rangeerlocomotief van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
Deze locomotieven werden in de jaren 1928-1966 gebouwd voor de lichte en middelzware rangeerdiensten; in het begin werden ze ook gebruikt voor lichte goederentreinen.
De assen worden in beweging gezet door koppelstangen, die via een blinde as aangedreven worden door één elektrische motor.
Voor het rangeren onder andere stroomsystemen schaften de SBB de vergelijkbare rangeerlocomotieven Ee 3/3II (15 kv 16 2/3 Hz; 25 kv 50 Hz) en de Ee 3/3IV (15 kv 16 2/3 Hz; 25 kv 50 Hz; 1500=; 3000=) aan.
Hoewel er heden nog steeds locomotieven van dit type aan te treffen zijn in de actieve dienst, worden ze langzamerhand vervangen door rangeerlocomotieven van het type Ee 922.
* Volgens Wikipedia
[ Ee 3/3]
Ee 922 Tab 1.3.5
SSB Rangeerlocomotief Ee 922
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de SBB Ee 922? Klik
De Ee 922 is een elektrische rangeerlocomotief bestemd voor het rangeren met treindelen van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
* Volgens Wikipedia
[Ee 922]
Te II Tab 1.3.6
Tm 2/2 Tab 1.3.7
Tm 232 Tab 1.3.8
SSB Rangeerlocomotief Tm 232
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de SBB Tm 232? Klik
Die Tm II sind kleine zweiachsige Bautraktoren der Schweizerischen Bundesbahnen (SBB) und verschiedener Privatbahnen, die seit 1950 über einen Zeitraum von fast 20 Jahren und in grosser Stückzahl beschafft wurden. Sie werden auch als Tm 2/2 II bezeichnet.
* Volgens Wikipedia
[TM 232]
Tm 234 Tab 1.3.9
Tm II Tab 1.3.10
Tm III Tab 1.3.11
SSB Rangeerlocomotief Tm III
Klik op de foto om meer te zien van dit type rangeerloc!
Meer weten over de SBB Tm III? Klik
Als Tm III wurden bei der Schweizerischen Bundesbahnen (SBB) die 24 dieselelektrischen Rangiertraktoren für die Depots und Werkstätten bezeichnet, die zwischen 1958 und 1966 beschafft wurden. Der Index III steht für die Leistungsklasse III (zwischen 200 und 350 PS). Sieben baugleiche Fahrzeuge wurden an Anschlussgleisbesitzer geliefert. Ein weiteres Fahrzeug wurde mit Zahnradantrieb ausgerüstet und an die Maschinenfabrik Rüti ZH für die Bedienung ihres Anschlussgleises geliefert. Schliesslich ging ein ähnlich aussehendes Fahrzeug aber mit hydrostatischem Antrieb als Tm 20 zu von Roll (SLM 4218/1956)[2]
Ebenfalls als Tm III werden die Baudiensttraktoren mit den Nummern 9451...9597 (siehe SBB Tm III (Baudienst)), sowie der Tm 599 der Brünigbahn bezeichnet, der 1981 von der Südwestdeutschen Eisenbahngesellschaft übernommen wurde.
Die TSI-Nummern der noch vorhandenen Fahrzeuge lauten Tm 98 85 5231 004...024. Die Fabriknummern der Tm III, einschliesslich der Fahrzeuge auf Anschlussgleisen, lauten:
* Volgens Wikipedia
[Tm III]
SBB Cargo Tab 1.4
Sersa 1.5
Sersa
Sersa is een internationaal onderhoudsbedrijf t.b.v. spoorwegen.
Sersa Tab 1.5.1
Klik op de foto om meer te zien van deze Am 843 van Sersa!
Smalspoor Tab 2
Dit is Tab 2
Via de onderstaande Tabs krijg je een Overzicht van Rangeerlocomotieven van:
Tab 2.1. MGB Matterhorn Gotthard Bahn
Tab 2.2. MOB Montreux-Berner Oberland-Bahn
Tab 2.3. RhB Rhätische Bahn
Tab 2.4. Zb Zentralbahn
MGB Tab 2.1
Matterhorn Gotthard Bahn
Meer weten over de MGB? Klik
De Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) is een private smalspoormaatschappij in Zwitserland die op 1 januari 2003 is ontstaan na een fusie tussen de Furka-Oberalp-Bahn (FO) en de Brig-Visp-Zermatt-Bahn (BVZ).
De maatschappij beheert een spoorwegnet van 144 kilometer, met een spoorwijdte van 1.000 millimeter.
De belangrijkste spoorlijn van de MGB is die van Disentis in Graubünden over de Oberalppas via Andermatt, de Furka-Basistunnel, Brig en Visp naar Zermatt. Ook de korte spoorlijn tussen Andermatt naar Göschenen, de oorspronkelijke Schöllenenbahn, behoort tot de MGB. In Disentis is er een aansluiting op het spoorwegnet van de Rhätische Bahn, waarmee de MGB gezamenlijk de Glacier Express exploiteert tussen Zermatt en Sankt Moritz, Davos en/of Chur. In Göschenen, Brig en Visp is er een overstapmogelijkheid op de treinen van de SBB.
Voor de ingebruikname van de Furka-Basistunnel tussen Oberwald en Realp in 1982 reden de treinen over de Furkapas; op een gedeelte van het oorspronkelijke traject rijden nu de stoomtreinen van de Dampfbahn Furka-Bergstrecke.
In december 2007 is een nieuw traject tussen Bitsch en Brig in gebruik genomen. Deze spoorlijn loopt onder de toegangspoort van de Simplontunnel door. Hierdoor hoeft er in Brig niet meer kop gemaakt te worden. Het op korte afstand van Brig gelegen station Naters is komen te vervallen.
* Volgens Wikipedia
[Rangeerloc’s van de MGB]
FO Te 2/2 Tab 2.1.1
MGB Gm 3/3 Tab 2.1.2
MGB HGm 2/2 Tab 2.1.3
MGB Te 2/2 Tab 2.1.4
MGB Tm 2/2 Tab 2.1.5
MOB Tab 2.2
RhB Tab 2.3
Rhätische Bahn
Meer weten over de RhB? Klik
De Rhätische Bahn (Italiaans: Ferrovia Retica, Reto-Romaans: Viafier Retica, afgekort RhB), ook wel die "Kleine Rote" genoemd is een Zwitserse spoorwegmaatschappij die alle treinroutes in het kanton Graubünden opereert met uitzondering van de verbindingen naar bestemmingen buiten het kanton. De spoorwegmaatschappij komt voort uit de door de Nederlander Willem Jan Holsboer in 1888 opgerichte Schmalspurbahn Landquart–Davos AG, die in 1895de naam veranderde naar Rhätische Bahn.
Vanwege het bergachtige terrein maakt de RhB volledig gebruik van smalspoor maar zonder tandrad. Ook zijn de nodige bijzondere viaducten en keertunnels aangelegd om het landschap te bedwingen wat geresulteerd heeft in een aantal spectaculaire trajecten. In 2008 werden twee spoorlijnen van de RhB door UNESCO op de Werelderfgoedlijstgeplaatst: de Albulabahn en de Berninabahn.
De RhB is een van de vele private spoorwegmaatschappijen van Zwitserland. Deze private maatschappijen exploiteren meestal regionale spoorlijnen. “Privaat” moet overigens met een korrel zout worden genomen, aangezien de meeste maatschappijen geheel of gedeeltelijk in handen van de regionale overheden zijn. Zo ook de RhB, die bijna geheel het eigendom is van het kanton Graubünden. Naast personenvervoer biedt de RhB ook speciale toeristische diensten aan zoals de Glacier Express, ritten met historische treinen, dinerritten en meerdaagse nostalgiereizen in gerestaureerde Pullmanrijtuigen.
* Volgens Wikipedia
Hier een overzicht van de Rangeerlocomotieven (tractor) van de Rhätische Bahn!
Wil je meer zien van de Rhätische Bahn kijk dan hier!
RhB Ge 3/3 Tab 2.3.1
RhB Gm 3/3 Tab 2.3.2
RhB Gmf 4/4 Tab 2.3.3
RhB Te 2/2 Tab 2.3.4
RhB Tm 2/2 Tab 2.3.5
RhB Tmf 2/2 Tab 2.3.6
Zb Tab 2.4
Die Zentralbahn
Meer weten over de zB? Klik
De Zentralbahn exploiteert personentreinen op een netwerk van 97,8 kilometer smalspoor (1000 mm), op de trajecten Luzern - Interlaken Ost en Luzern - Stans - Engelberg.
* Volgens Wikipedia
[Rangeerloc’s of Tractor van de Zentralbahn]
Zb Te Tab 2.4.1
Klik hier om meer te zien van dit type rangeertractor van de ZentralBahn.